Καλησπέρα σε όλους !Ελπίζω να είστε όλοι καλά και να ξεκουραστήκατε στις διακοπές (για όσους ζουν το όνειρο και κάνουν δύο εβδομάδες διακοπές ) . Πριν λίγο καιρό είχα θίξει το θέμα της δυσλεξίας . Είχα αναφερθεί στα χαρακτηριστικά γενικά , αλλά και στα χαρακτηριστικά κάθε ηλικίας δυσλεκτικών . Στο σημερινό κείμενο θα αναφερθώ στα αίτια , τη διάγνωση αλλά και στον ρόλο των γονέων .
Οι αδυναμίες των δυσλεκτικών παιδιών συνοψίζονται :
1. δυσκολίες στην ανάγνωση , τη γραφή , την αντιγραφή και την ορθογραφία.
2. προβλήματα στην οργάνωση και την αντίληψη στου χρόνου και του χώρου
3. δυσκολίες στη προφορική και γραπτή έκφραση ( οι σκέψεις τους δεν μπορούν να μπουν σε λέξεις )
4. αδυναμία στην απομνημόνευση γλωσσικού υλικού και στειροθετημένης πληροφορίας .Μαθαίνει βιωματικά.Τα γράμματα κινούνται .
5. ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος , πιάνει το μολύβι διαφορετικά , μπερδεύει το αριστερό με το δεξί .
6. έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοσεβασμού , έχει ανάρμοστη συμπεριφορά.
Τα αίτια της δυσλεξίας μπορώ να τα κατηγοριοποιήσω σε δύο κατηγορίες .Η πρώτη κατηγορία είναι η βιολογική . Το βιολογικό επίπεδο αποτελείται απο την κληρονομικότητα .Συνδέεται με το γενετικό υλικό .Έρευνες έχουν παρατηρήσει ότι τα γονίδια που βρίσκονται στα χρωμοσώματα 15 , 6 και 2 μπορεί να σχηματίζονται με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δυσλεκτικοί .Επιπλέον , μελέτες που αφορούν τον εγκέφαλο έχουν αποδείξει πως υπάρχουν διαφορές στη μορφολογία , τη δομή αλλά και τη λειτουργία σε σχέση των μη δυσλεκτικών .Πιο συγκεκριμένα , οι έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει μικρότερη ενεργοποίηση του αριστερού ημισφαιρίου που σχετίζεται με την παραγωγή και την αντίληψη του λόγου και αυτό ίσως να σχετίζεται με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην επεξεργασία του λόγου.Τέλος ο ρόλος της παρεγκεφαλίτιδας .Είναι περιοχή του εγκεφάλου που έχει να κάνει με την αυτοματοποίηση των κινητικών και των γνωστικών δεξιοτήτων .Η δεύτερη κατηγορία είναι η γνωστική . Το γνωστικό επίπεδο αφορά τη φωνολογική επεξεργασία του λόγου όπως την αντίληψη της ομοιοκαταληξίας , τη συλλαβική επίγνωση και τη φωνηματική επίγνωση . Επί πλέον , αφορά τη μνήμη .Οι δυσλεκτικοί έχουν δυσκολία στην απομνημόνευση του γλωσσικού υλικού , δυσκολία στην ανάκληση εφόσον δεν μπορούν να κατηγοριοποιήσουν τις λέξεις και τέλος άλλο εννοούν και άλλο λένε . Η αυτοματοποίηση επιτυγχάνεται μόνο μέσω της πολλαπλής επανάληψης .
Η διάγνωση επομένως , καθίσταται άκρως σημαντική .Θα πρέπει να τηρηθεί μια σειρά βημάτων :
1. Εκτίμηση συμπτωμάτων ( προγεννητικό ιστορικό , τοκετός , κληρονομικότητα , συναισθηματική διάγνωση )
2. εκτίμηση παιδοψυχιάτρου
3. εκτίμηση παιδιάτρου
4. αξιολόγηση μνήμης , νοημοσύνης , φωνολογικής ενημερότητας
5. αξιολόγηση μαθησιακής επίδοσης
6. αξιολόγηση της ανάπτυξης λόγου απο λογοθεραπευτή
Αν η διάγνωση είναι σημαντική , η αντιμετώπιση είναι καθοριστική και αναγκαία. Η αντιμετώπιση όμως θα πρέπει να γίνει απο εξειδικευμένους ώστε να έχει επιθυμητό αποτέλεσμα . Το πρόγραμμα είναι εξατομικευμένο για το κάθε παιδί , απο ειδικούς παιδαγωγούς με ειδική μέθοδο της γλωσσολογίας . Είναι σημαντικό να αντιληφθούν οι γονείς και όσο το δυνατόν γρηγορότερα για να βοηθήσουν το παιδί τους .
Πως γίνεται το πρόγραμμα ;
Α. Ανάγνωση : Το πρώτο βήμα είναι η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας
Β . Γραφή : Η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας οδηγεί σιγά -σιγά στη γραφή . Εκεί που δυσκολεύονται δουλεύουν με εικόνες και ασκήσεις .
ο 1ος στόχος είναι η σωστή φωνολογική γραφή και ανάγνωση
Γ.Ορθογραφία : Γίνεται μια καλή εικόνα έκφρασης και δομής .Κατανοούν τις βασικές καταλήξεις .Τα παιδιά όπου δυσκολεύονται παροτρύνονται να βάζουν το -ο και το -ι .
Ο ρόλος του γονέα
Ο γονιός πρέπει να ενημερωθεί σωστά , να απενοχοποιηθεί και τέλος να αντιμετωπίσει το πρόβλημα .Θα πρέπει να τηρεί το ρόλο του μεσάζοντα μεταξύ σχολείου και ειδικού . Τέλος πρέπει να στηρίζει ψυχολογικά και να βοηθ΄΄α το παιδί του στη μελέτη .
Μη ξεχνάτε ότι το δυσλεκτικό παιδί είναι ένα τρισδιάστατο άτομο σε ένα μονοδιάστατο κόσμο .
Προτεινόμενα Κέντρα αποκατάστασης : Ευρυμάθεια , Κέντρο Δυσλεξίας , διαρρύθμισης και λογοθεραπείας Δώρας Μαυρομάτη
Προτεινόμενα Βιβλία : Εικονογραφήματα της Μαυρομάτη , Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι τεμπελιά της Φλωράτου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου