Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δυσλεξία / Μαθησιακές δυσκολίες #2

  




   Καλησπέρα σε όλους !Ελπίζω να είστε όλοι καλά και να ξεκουραστήκατε στις διακοπές (για όσους ζουν το όνειρο και κάνουν δύο εβδομάδες διακοπές ) . Πριν λίγο καιρό είχα θίξει το θέμα της δυσλεξίας . Είχα αναφερθεί στα χαρακτηριστικά γενικά , αλλά και στα χαρακτηριστικά κάθε ηλικίας δυσλεκτικών . Στο σημερινό κείμενο θα αναφερθώ στα αίτια , τη διάγνωση αλλά και στον ρόλο των γονέων .
 Οι αδυναμίες των δυσλεκτικών παιδιών συνοψίζονται :
1. δυσκολίες στην ανάγνωση , τη γραφή , την αντιγραφή και την ορθογραφία.
2. προβλήματα στην οργάνωση και την αντίληψη στου χρόνου και του χώρου 
3. δυσκολίες στη προφορική και γραπτή έκφραση ( οι σκέψεις τους δεν μπορούν να μπουν σε λέξεις )
4. αδυναμία στην απομνημόνευση γλωσσικού υλικού και στειροθετημένης πληροφορίας .Μαθαίνει  βιωματικά.Τα γράμματα κινούνται .
5. ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος , πιάνει το μολύβι διαφορετικά , μπερδεύει το    αριστερό με το δεξί .
6. έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοσεβασμού , έχει ανάρμοστη συμπεριφορά. 

    Τα αίτια της δυσλεξίας μπορώ να τα κατηγοριοποιήσω σε δύο κατηγορίες .Η πρώτη κατηγορία είναι η βιολογική . Το βιολογικό επίπεδο αποτελείται απο την κληρονομικότητα .Συνδέεται με το γενετικό υλικό .Έρευνες έχουν παρατηρήσει ότι τα γονίδια που βρίσκονται στα χρωμοσώματα  15 , 6 και 2 μπορεί να σχηματίζονται με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δυσλεκτικοί .Επιπλέον , μελέτες που αφορούν τον εγκέφαλο έχουν αποδείξει πως υπάρχουν διαφορές στη μορφολογία , τη δομή αλλά και τη λειτουργία σε σχέση των μη δυσλεκτικών .Πιο συγκεκριμένα , οι έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει μικρότερη ενεργοποίηση του αριστερού ημισφαιρίου που σχετίζεται με την παραγωγή και την αντίληψη του λόγου και αυτό ίσως να σχετίζεται με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην επεξεργασία  του λόγου.Τέλος ο ρόλος της παρεγκεφαλίτιδας .Είναι περιοχή του εγκεφάλου που έχει να κάνει με την αυτοματοποίηση  των κινητικών και των γνωστικών  δεξιοτήτων .Η δεύτερη κατηγορία είναι η γνωστική . Το γνωστικό επίπεδο αφορά τη φωνολογική επεξεργασία του λόγου όπως την αντίληψη της ομοιοκαταληξίας , τη συλλαβική επίγνωση και τη φωνηματική επίγνωση . Επί πλέον , αφορά τη μνήμη .Οι δυσλεκτικοί έχουν δυσκολία στην απομνημόνευση του γλωσσικού υλικού , δυσκολία στην ανάκληση εφόσον δεν μπορούν να κατηγοριοποιήσουν τις λέξεις και τέλος άλλο εννοούν και άλλο λένε . Η αυτοματοποίηση επιτυγχάνεται μόνο μέσω της πολλαπλής επανάληψης .
  Η διάγνωση επομένως , καθίσταται άκρως σημαντική .Θα πρέπει να τηρηθεί μια σειρά βημάτων :
1. Εκτίμηση συμπτωμάτων ( προγεννητικό ιστορικό , τοκετός , κληρονομικότητα , συναισθηματική διάγνωση )
2. εκτίμηση παιδοψυχιάτρου 
3. εκτίμηση παιδιάτρου 
4. αξιολόγηση μνήμης , νοημοσύνης , φωνολογικής ενημερότητας 
5. αξιολόγηση μαθησιακής επίδοσης 
6. αξιολόγηση της ανάπτυξης λόγου απο λογοθεραπευτή 

     Αν η διάγνωση είναι σημαντική , η αντιμετώπιση είναι καθοριστική και αναγκαία. Η αντιμετώπιση όμως θα πρέπει να γίνει απο εξειδικευμένους ώστε να έχει  επιθυμητό αποτέλεσμα . Το πρόγραμμα είναι εξατομικευμένο για το κάθε παιδί , απο ειδικούς παιδαγωγούς με ειδική μέθοδο της γλωσσολογίας . Είναι σημαντικό να αντιληφθούν  οι γονείς και όσο το δυνατόν γρηγορότερα για να βοηθήσουν το παιδί τους .

Πως γίνεται το πρόγραμμα ;
  
Α. Ανάγνωση : Το πρώτο βήμα είναι η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας 
Β . Γραφή : Η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας οδηγεί σιγά -σιγά στη γραφή . Εκεί που δυσκολεύονται δουλεύουν με εικόνες και ασκήσεις .
ο 1ος στόχος είναι η σωστή φωνολογική γραφή και ανάγνωση 
Γ.Ορθογραφία : Γίνεται μια καλή εικόνα έκφρασης και δομής .Κατανοούν τις βασικές καταλήξεις  .Τα παιδιά όπου δυσκολεύονται παροτρύνονται να βάζουν το -ο και το -ι .

Ο ρόλος του γονέα 
     
    Ο γονιός πρέπει να ενημερωθεί σωστά , να απενοχοποιηθεί και τέλος να αντιμετωπίσει το πρόβλημα .Θα πρέπει να τηρεί το ρόλο του μεσάζοντα μεταξύ σχολείου και ειδικού . Τέλος πρέπει να στηρίζει ψυχολογικά και να βοηθ΄΄α το παιδί του στη μελέτη . 


  Μη ξεχνάτε ότι το δυσλεκτικό παιδί είναι ένα τρισδιάστατο άτομο σε ένα μονοδιάστατο κόσμο .

Προτεινόμενα Κέντρα αποκατάστασης : Ευρυμάθεια , Κέντρο Δυσλεξίας , διαρρύθμισης και λογοθεραπείας Δώρας Μαυρομάτη 

Προτεινόμενα Βιβλία : Εικονογραφήματα της Μαυρομάτη , Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι τεμπελιά της Φλωράτου


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Natura Siberica Review | Αξιολόγηση προιόντων απο Natura Siberica

  Καλησπέρα σε όλους , ελπίζω να είστε όλοι καλά .Δε κρύβω τη συμπάθεια που έχω στην εταιρεία Natura Siberica .Είναι μια κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως με οργανικά , φυσικά και βιολογικά προιόντα ομορφιάς και περιποίησης .Ιδρύθηκε το 2007 , αναπτύσσοντας βιολογικά καλλυντικά απο βότανα , χόρτα και φυτά απο τη Σιβηρία και την Άπω Ανατολή . Πρόσφατα έκανα μια παραγγελία αγοράζοντας τα best seller προιόντα της , καθώς και όσα πίστευα ότι ήταν κατάλληλα για τις ανάγκες μου.    Το πρώτο προιόν που θα αναφέρω είναι η κρέμα ημέρας απο τη σειρά Copenhagen caviar de russie (50 ml) .Είναι μια κρέμα προσώπου που προσφέρει ενυδάτωση χωρις να είναι βαριά στην επιδερμίδα.Επειδή είναι πλούσιο σε βιταμίνες , πρωτείνες και μεταλλικά στοιχεία αλλά και εξαιτίας του εκχυλίσματος του σε χαβιάρι , καθυστερεί τη γύρανση του δέρματος ενώ παράλληλα βοηθά την ανανέωση της επιδερμίδας . Η μητέρα μου τόνισε πως η κρέμα αυτη είναι δροσιστική και ανάλαφρη .Δίνει την αίσθηση πως δεν υπάρχει ...

Πως έσωσα τα μαλλιά μου ; Μάθε και εσύ !!

Η αλήθεια είναι πως για πολλά χρόνια αδιαφορύσα για τις βασικές ανάγκες των μαλλιών μου . Αρνιόμουν να τα κόψω , αλλά και να τα ενυδατώσω . Μία ωραία πρωία αποφάσισα να τα ανοίξω και να τα κάνω ξανθά . Φανταστείτε το "σοκ" που έπαθαν τα μαλλιά μου . Άρχισαν να μπλέκονται και να είναι αφυδατωμένα συνεχώς . Η πρώτη κίνηση μου ήταν να τα κόψω σε ε΄να ικανοποιητικό μέγεθος , . Στη συνέχεια έκανα μια καλή έρευνα για να αγοράσω τα καλύτερα προόντα , τα οποία θα αναδομούσαν τα μαλλιά μου . Μετά απο πολλές μέρες βρήκα τα κατάλληλα ! Yas gurl!! είπα στον εαυτό μου !!! Τι περίμενες να είναι αν όχι τα θεόσταλτα goodies της Natura Siberica ? Όπως είναι φανερό , το επόμενο βήμα είναι η εβδομαδιαία χρήση του νέου ορού απο Pantene Pro-V.Εφαρμόζεται σεβρεγμενα μαλλιά μετά το λούσιμο για ένα λεπτό. Η υφή των μαλλιών είναι μεταξένια και μαλακά !Είναι πραγματικά ένα θαύμα .!! Τέλος ,  προτείνω την καθημερινή χρήση ελαιόλαδου , ναι ελαιόλαδο . Είναι ότι καλύτερο !! Φιλάκια πολλά , θα τ...

Αγαπητό άγχος , θέλω να χωρίσουμε !!

      Καλησπέρα σε όλους , ελπίζω να είστε όλοι καλά .Ελπίζω να βρίσκετε χρόνο να πηγαινετε βόλτα σε πλατείες και παραλίες για ενα καφέ έστω , μιας και ο καιρός τις τελευταίες μέρες είναι καταπληκτικός . Ο Μάιος μπήκε και πραγματικά έφερε αέρα καλοκαιριού , λαμπερό ήλιο και υπέροχες μυρωδιές απο τους κήπους και τα μπαλκόνια  της πόλης. Με λίγα λόγια  , όλα αυτά τα στοιχεία που σε κάνουν ευτυχισμένο .    Το άγχος προέρχεται απο το ρήμα άγχω  .Στα  Αρχαία Ελληνικά σημαίνει σφίγγω ή πνίγω .Είναι  μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστασεων.Συνήθως όταν το σώμα είναι σε ένταση ενώ ταυτόχρονα ο εγκέφαλός του πυροδοτείται απο πολλές σκέψεις.     Με συνεργό το άγχος το άτομο βυθίζεται στην απομόνωση .Νιώθει απογοήτευση και φόβο .Είναι οξύθυμο και κουράζεται εύκολα.Το άτομο σταματά να λειτουργεί συγκεντρωμένα.Το πρώτο χαρακτηριστικό είναι η απομάκρυνση...