Καλησπέρα σε όλους , ελπίζω να είστε όλοι καλά και να περνάτε όμορφα. Το σημερινό θέμα , είναι πολύ σημαντικό κάνοντας τον όρο αυτόν , ευρέως γνωστό .Γνωρίζουμε , τελικά , πραγματικά τι είναι η δυλεξία , ποια είναι η λύση του προβλήματος και ποια η αντιμετώπιση του;Λόγω της ιδιότητας μου ενδιαφέρθηκα για το θέμα και ασχολήθηκα ιδιαιτέρως με αυτό .
Καταρχήν , είναι μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας , κατα την οποία το άτομο μικρό ή μεγάλο παρουσιάζει κάποιες δυσκολίες στην ανάλυση των λέξεων , στη συλλαβική βάση και στη σύνθεση συλλαβικών μονάδων σε λεκτικά σύνολα με εννοιακό περιεχόμενο . Οι περισσότεροι ορισμοί που έχουν διατυπωθεί στηρίζονται στη μη αναμενόμενη διαφορά ανάμεσα στο νοητικό δυναμικό του παιδιού και τη σχολική επίδοση .Δίνουν δηλαδή έμφαση στο γεγονός , οτι τα δυσλεκτικά παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο γλωσσικό μάθημα που δεν συμβαδίζουν με τη χρονολογική τους ηλικία και τη νοητική τους δυνατότητα . Αυτό τους διαχωρίζει απο άλλους μαθητές που έχουν χαμηλή σχολική επίδοση , η οποία δεν ανταποκρίνεται στην ηλικία τους , αλλα είναι ανμενόμενη εξαιτίας της χαμηλής νοητικής τους ικανότητας . Η πιθανότητα της δυσλεξίας δεν θα έπρεπε να εξαιρεθεί σε περιπτώσεις όπου δεν είναι φανερή η διαφορά μεταξύ νοητικού δυναμικού και σχολικής επίδοσης . Χρειάζεται προσοχή στο διαγνωστικό συμπέρασμα όταν υπάρχουν και άλλες διαταραχές που συνεπάγονται χαμηλή νοητική επίδοση .
Δεν είναι ένα φαινόμενο ,λοιπόν, σπάνιο .Το 10-15% των παιδιών είναι δυσλεκτικά , περίπου 4:1 αγόρια- κορίτσια .Στη προσχολική ηλικία έιναι δύσκολη η διάγνωση , ωστόσο κάποια στοιχεία κρίνονται ανησυχητικά . Εν τάχει , οι ικανότητες του παιδιού αναπτύσσονται άνισα , η ανάπτυξη του λόγου καθυστερεί, υπάρχουν δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα (δηλαδή όταν το παιδί δεν ζωγραφίζει μέσα στο πλαίσιο , να μη μπορεί να χειριστεί το ψαλίδι ή να κρατήσει το μολύβι ), αλλά και δυσκολία στην ισορροπία ενώ δυσκολεύονται να θυμηθούν μια σειρά οδηγιών . Επιπλέον δεν αντιλαμβάνονται το χρόνο ( δεν ξεχωρίζουν το "χθες" με το "σήμερα") , δεν έχουν δυνατότητα αυτοεξυπηρέτησης και τέλος δεν μπορούν να συγκεντρωθούν .
Όταν το παιδί μπαίνει στο δημοτικό , στην ηλικία των 6-8 ετών , τα στοιχεία γίνονται πιο φανερά . Το παιδί έχει δυσκολία στην ανάγνωση . Μπερδεύει παρόμοια ηχητικά και σχηματικά γράμματα όπως τα "φ" με "θ" , τα "β" με "δ" , τα "π" με "μπ" κτλ . Επίσης , παραλείπει , αντιμετατέθει , αντιστρέφει γράμματα ή και συλλαβές ή κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους . Ακόμα γράφει τα γράμματα ανάποδα ή συγχέει με αριθμούς .Κάνει περίεργα λάθη στην ορθογραφία και τα επαναλαμβάνει , ή μπορεί να γράψει μια λέξη πολλές φορές στην ίδια σελίδα με διαφορετικούς τρόπους .Τα σημεία στίξης λείπουν .Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία δε δυσκολεύονται στις αριθμητικές πράξεις .Σε όλα αυτά προστίθενται το άγχος , ο φόβος , ενώ είναι ιδιαιτέρως άτακτο , προκαλώντας καυγάδες δίχως λόγο .
Απο την ηλικία των 8-12 ετών , τα πράγματα δυσκολεύουν . Αφενός ελαττώνει τις συγχύσεις και τις αντικαταστάσεις γραμμάτων σε μεγάλο βαθμό , αλλά εξακολουθεί να δυσκολεύεται στην ανάγνωση , τη στίξη , την ορθογραφία και την κατανόηση του κειμένου .Επιπλέον , δυσκολεύεται να αποστηθίσει σειρές πραγμάτων ( μήνες ) ή πίνακες ( προπαίδεια) , ενώ δεν μπορεί να εκφραστεί γραπτά . Ακόμη αδιαφορεί για τα βιβλία , αλλά και για τιε σχολικές δραστηριότητες , 'εχοντας τάσεις φυγής ενώ απομονώνεται απο τους συνομήλικους του .
Την περίοδο της εφηβείας , η κατάσταση φτιάχνει ελαφρώς .Στην ουσία δεν είναι τόσο αισθητή.Είναι σπάνιο να κάνει αναγραμματισμούς ή να συγχέει γράμματα .Εξακολουθεί όμως να μη τονίζει και να είναι ανορθόγραφο.Αδυνατεί να κατανοήσει ακόμα ένα κείμενο ή να αποδώσει γραπτώς κάτι που έχει μάθει .Όλα αυτά έχουν αποτέλεσμα να αντιδρά σε κοινωνικούς και οικογενειακούς θεσμούς .
Στην ενήλικη ζωή , η κατάσταση περιπλέκεται .Το άτομο δεν μπορεί να δώσει οδηγίες , συγχέουν ημερομηνίες και ονόματα οδών .Επιπλέον είναι συχνό φαινόμενο να ξεχνούν τα ραντεβού τους .
Παρέθεσα λοιπόν τα βασικά χαρακτηριστικά μέσω των οποίων μπορεί να γίνει αντιληπτή η δυσλεξία .Κάποια απο αυτά υπάρχουν σε όλα τα παιδιά και ορισμένα μπορεί και όχι .Μη ξεχνάτε πως κάθε παιδί είναι ιδιαίτερο . Σας φιλώ και να προσέχετε.Εξαιτίας του μεγέθους του κειμένου αποφάσισα να το χωρίσω σε δύο μέρη .Στο δεύτερο μέρος θα παραθέσω τα αίτια , τη διάγνωση , το πρόγραμμα αντιμετώπισης καθώς και το ρόλο του γονέα! Ακολουθουν φωτογραφίες παρμένες απο το internet ως παραδείγματα όσων αναφέρθηκαν .
Be yourself and be careful <3
Ιωάννα
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου